Darmowa dostawa od 100,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jak zacząć jogę w domu?

2022-11-30

Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu? Poznaj możliwe formy praktyki!

Praktyka jogi dla początkujących w domu nie stanowi dzisiaj dużego wyzwania. Wirtualna rzeczywistość otwiera bowiem mnóstwo możliwości poznawania asan. Zanim jednak wybierzesz odpowiednią dla siebie, upewnij się, że korzystasz ze źródeł opracowanych przez profesjonalistów.

Niektóre szkoły organizują na przykład zajęcia na żywo. Ich przewagą jest to, że masz szansę zapytać nauczyciela o poprawną technikę i na bieżąco korygować swoje błędy tak, jak byś ćwiczył stacjonarnie. Znacznie bardziej powszechną formę domowej praktyki stwarzają jednak portale, które udostępniają w ramach subskrypcji nagrania wideo z praktykami dla adeptów jogi. Ćwiczenia w domu, motywujące wyzwania i baza przydatnej na początku wiedzy są tam dostępne w jednym miejscu. Przykładem jest serwis Joga Foksal VOD, gdzie znajdziesz kilkadziesiąt sesji z nauką asan prowadzonych przez nauczycieli z wieloletnim doświadczeniem. Możesz je ćwiczyć o wybranej przez siebie porze i we własnym tempie.

Jeśli jednak na początek nie chcesz inwestować w praktykę zbyt dużo, sięgnij po bezpłatne pomoce, z których dowiesz się, jak zacząć jogę w domu. Na portalu Youtube nie brakuje darmowych filmów nagranych przez instruktorów jogi. Mowa tu zarówno o całych sesjach, jak i opisach wykonania krok po kroku podstawowych asan. Warto od nich zacząć, aby złapać bakcyla i przekonać się, czy joga to aktywność dla Ciebie.

Inspiracji i zachęty do ćwiczeń dostarczają również profile znanych joginów w mediach społecznościowych. Zdecydowanie warto je śledzić, chcąc samodzielnie się rozwijać. Często organizują oni bowiem darmowe wyzwania i bezpłatnie dzielą się wskazówkami na temat podejścia do jogi czy poprawnego wykonania najpopularniejszych asan. Jeśli dodatkowo będziesz uzupełniał wiedzę z książek i artykułów, zadbasz o bezpieczne, świadome i odpowiedzialne samodoskonalenie się w domowym zaciszu.

Joga dla początkujących w domu? Pamiętaj o tych zasadach!

Bez względu na to, jak postanowisz zacząć ćwiczyć jogę w domu, pamiętaj o zasadach dobrej i bezpiecznej praktyki. Stoi przed Tobą trudniejsze zadanie niż na zajęciach stacjonarnych w grupie. Nie masz bowiem obok siebie instruktora, który na bieżąco skorygowałby błędy w pozycji. Ponadto jest całkiem możliwe, że brakuje Ci świadomości swoich ograniczeń. A wtedy łatwo przekroczyć możliwości ciała i nabawić się kontuzji, zwłaszcza że mięśnie i ścięgna nie są jeszcze zbyt elastyczne. Muszą dopiero przyzwyczaić się do nowego ruchu, jakiego wymaga joga. Ćwiczenia w domu mają jednak tę zaletę, że nie rodzą pokusy porównywania się do innych osób, co wycisza podszepty ego. Poza tym ćwiczysz we własnym rytmie bez potrzeby dostosowywania się do grupy – po prostu w każdym momencie możesz zatrzymać nagranie.

Joga w domu dla początkujących wymaga zatem szczególnej uważności. Zacznij od łagodnych asan rozciągających i relaksujących, które są łatwe do wykonania. Nigdy nie wykonuj ich “na siłę”. Jeśli odczuwasz ból i dyskomfort – nieco się wycofaj, użyj pomocy lub całkowicie wyjdź z pozycji. Pamiętaj też, aby starać się zharmonizować ruch z oddechem. To podstawa praktyki, choć dość trudna do opanowania na początku. Dlatego uważnie obserwuj swój oddech, pogłębiaj go i wydłużaj w asanach. A jeśli bicie serca zbyt mocno przyspieszyło – przejdź na chwilę do pozycji odpoczynkowej, np. dziecka.

W praktyce jogi dla początkujących w domu nigdy nie pomijaj rozgrzewki na początku i zawsze kończ ćwiczenia relaksacją (np. w pozycji nieboszczyka). W pierwszych tygodniach warto trzymać się jednej ustalonej sekwencji, aby dobrze opanować podstawowe asany i obserwować postępy.

Jak zacząć jogę w domu? Zadbaj o dobre przygotowanie!

Zanim jednak wskoczysz na matę, upewnij się, że wybrałeś odpowiednie miejsce do jej rozłożenia. Najważniejsze, aby przestrzeni wokół Ciebie było na tyle dużo, że meble nie będą ograniczały Twoich ruchów. Masz przy tym dostęp do dużego lustra? Znakomicie! Dzięki niemu łatwiej będzie Ci kontrolować poprawność wykonywanych asan.

Na czas praktyki jogi w domu dla początkujących powinieneś też maksymalnie odciąć się od rozpraszaczy. Jeśli domownicy są w domu, korytarz, salon czy pokój przejściowy raczej nie zapewni Ci warunków do skupienia. Wybierz więc ciche, spokojne pomieszczenie, w którym możesz się zamknąć. Dodatkowo przed ćwiczeniami poproś bliskich, aby nie przeszkadzali Ci przez najbliższe kilkanaście-kilkadziesiąt minut.

Teraz pora jeszcze skompletować strój do jogi. Wygoda to podstawa, a domowa praktyka pozwala na jeszcze więcej luzu. Dobrym wyborem okażą się na przykład przylegające do ciała legginsy, luźniejsze dresy, top, koszulka albo sam stanik sportowy i szorty. Ważne, aby ubranie było wykonane z oddychających, najlepiej naturalnych materiałów. Powinno też przylegać do ciała, co zapobiega plątaniu się i zsuwaniu części garderoby w takcie asan czy przejść.

Podczas samej praktyki przydadzą Ci się także dodatkowe pomoce. Osoby, które szukają informacji, jak zacząć ćwiczyć jogę w domu, często zamieniają matę na dywan albo koc. Żadne z tych podłoży nie zapewni Ci jednak odpowiedniej antypoślizgowości i amortyzacji. Dlatego na początek warto zainwestować choćby w niedrogą (ale sprawdzoną) matę z PVC. Poczujesz się na niej pewnie i bezpiecznie. Zmniejszysz ryzyko kontuzji i nie zrazisz się łatwo do samodzielnej praktyki. Poza tym mogą Ci się przydać klocki, pasek i bolster do jogi. Przychodzą z pomocą wtedy, gdy pojawiają się ograniczenia. Zwiększają uważność i otwierają przestrzeń do bezpiecznego pogłębiania asan bez bólu.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasz artykuł: Jak przygotować się do treningów jogi w domu, aby zyskać jeszcze więcej wskazówek do samodzielnej praktyki.

Joga w domu dla początkujących? Przygotuj się z YogaBazar!

A jeśli nie masz jeszcze swojego jogowego niezbędnika, w YogaBazar czeka na Ciebie wszystko, co niezbędne do samodzielnej praktyki jogi dla początkujących w domu. Znajdziesz tu już gotowy zestaw do jogi lub skompletujesz go samodzielnie według potrzeb. W ofercie są m.in.:

  • maty dla początkujących – zarówno niedrogie modele na start (Kailash, Asana), jak i profesjonalne pomoce (Gaiam, Sayoga). Wszystkie wyróżniają się odpowiednią amortyzacją i antypoślizgowością. Dbamy też o to, aby posiadały certyfikaty potwierdzające ich bezpieczeństwo;
  • pasek do jogi, który ułatwi Ci otwieranie klatki piersiowej czy rozciąganie nóg w skłonach;
  • klocki do jogi przedłużające dłonie w skłonach na stojąco;
  • wałki do jogi do podparcia nóg, ud, pleców w pozycjach relaksacyjnych,
  • markowe spodnie do komfortowej praktyki jogi w domu dla początkujących.

A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat jogi, koniecznie zajrzyj do naszej biblioteczki. Mamy w niej książki o medytacji i jodze, które pokazują, jak zacząć jogę w domu, ale też przybliżają filozofię jogi. Z takim wsparciem łatwiej i bezpieczniej postawisz pierwsze samodzielne kroki na macie.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2022
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel