Jak przygotować się do treningów jogi w domu?

2021-02-05
Jak przygotować się do treningów jogi w domu?

Regularne ćwiczenia jogi dostarczają wielu korzyści zdrowotnych. Zwiększają elastyczność, wzmacniają ciało, rzeźbią sylwetkę, wspomagają metabolizm, relaksują. Coraz więcej lekarzy zaleca je dla zmniejszenia lęku, objawów depresji czy bólu kręgosłupa. Trenując jogę online, zyskujesz dodatkowo ten komfort, że dobierasz porę, długość, tempo i intensywność sesji do swoich możliwości danego dnia. To znakomite rozwiązanie dla Ciebie, jeśli nie masz dostępu do stacjonarnego studia, nie przepadasz za ćwiczeniami w grupie lub po prostu chcesz, by w Twoją codzienność na stałe wpisała się joga. Jak zacząć domową praktykę? 

Stwórz komfortową przestrzeń

 

Najlepiej od znalezienia i przygotowania miejsca do ćwiczeń. Nie potrzebujesz dużej przestrzeni, choć oczywiście im jest ona przestronniejsza, tym większą da Ci swobodę ruchów. Najważniejsze jednak, aby udało Ci się znaleźć odpowiednio dużo miejsca na rozłożenie maty. Ponadto sąsiednia ściana, meble czy inne przedmioty nie powinny Cię ograniczać podczas praktyki jogi w domu dla początkujących.

 

Czym jeszcze warto kierować się przy wyborze miejsca do ćwiczeń? Zadbaj o to, by było ono spokojne i uporządkowane. Ład i cisza w otoczeniu, przekładają się bowiem na poczucie spokoju i wewnętrznej harmonii. W gwarnym pomieszczeniu trudno będzie Ci się skupić na praktyce, zwłaszcza jeśli są to zajęcia jogi online. Poproś więc domowników, aby na czas ćwiczeń opuścili pokój i nie zaglądali do niego w ich trakcie. To chwila tylko dla Ciebie i, jeśli chcesz ją wykorzystać w 100%, postaraj się wyeliminować wszelkie rozpraszacze.

 

Na praktykę jogi w domu warto wybrać stałe miejsce. Dzięki temu po pewnym czasie będzie Ci się ono kojarzyło z ćwiczeniami i już od pierwszych chwil pomagało przejść w tryb relaksu i wyciszenia. Dodatkowo możesz przystroić Twój jogowy zakątek dekoracjami, np. figurkami albo ozdobami ściennymi w orientalnym stylu. Przed każdą sesją warto jeszcze stworzyć sprzyjającą skupieniu atmosferę. W tym celu sprawdzą się świece zapachowe, kadzidełka albo olejki eteryczne o wspierającym koncentrację zapachu eukaliptusa, pomarańczy czy rozmarynu. Za ich pomocą rozluźnisz napięcia w ciele i uspokoisz umysł, co zapewni Ci więcej swobody w praktyce jogi w domu.   

Przygotuj akcesoria do jogi

 

W kolejnym kroku przygotuj niezbędne akcesoria. Ich listę otwiera mata do jogi (zwróć uwagę, aby rzeczywiście była przeznaczona do tego treningu, bo mata do fitnessu czy pilatesu niekoniecznie spełni swoje zadanie w przypadku jogi). Dobrze dopasowane akcesorium zapewni Ci stabilizację i doda pewności siebie podczas ćwiczeń jogi w domu.

 

Długość maty powinna przekraczać Twój wzrost, aby w pozycjach leżących nogi i głowa nie wychodziły poza jej brzegi. Dobrze też, jeżeli ma nadrukowany wzór ułatwiający ustawienie w asanach przy trenowaniu jogi online. W tym celu dodatkowym wsparciem okaże się również lustro. Do pewnego stopnia te pomoce zrekompensują Ci nieobecność nauczyciela, który w szkole na bieżąco korygowałby Twoje pozycje.

 

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z jogą, wystarczy Ci niedroga mata do jogi wykonana z PVC (np. model Leela marki Bodhi Yoga). Chyba że szukasz inwestycji na dłużej – wtedy możesz postawić na profesjonalny i uniwersalny produkt, np. Sayoga Performance Mat.

 

Na początkowym etapie praktyki mogą Ci się przydać również dodatkowe akcesoria. Dzięki nim stopniowo będziesz poprawiać elastyczność, jednocześnie minimalizując ryzyko kontuzji. W praktyce jogi w domu dla początkujących, bez czujnego nadzoru instruktora, łatwo bowiem przekroczyć swoje możliwości. Takie dodatki jak pasek do jogi, klocki, bolster, koło czy krzesło sprawią jednak, że ćwiczenia staną się dla Ciebie nie tylko bezpieczniejsze, ale też bardziej komfortowe. Pasek do jogi pomoże Ci delikatnie i w kontrolowany sposób rozciągać mięśnie, a także zachować poprawną sylwetkę w asanach. Klocki go jogi posłużą za przedłużenie rąk w skłonach. Bolster i koło ułatwią natomiast otwarcie klatki piersiowej. Dzięki nim Twoja praktyka od samego początku będzie bardziej świadoma i uważna.

Zadbaj o wygodny strój

 

Wygodę podczas ćwiczeń jogi w domu powinien Ci zapewnić również strój. Zbyt obcisły lub wykonany z nieoddychającego materiału może powodować otarcia i krępować ruchy. Z kolei zbyt luźne spodnie i bluzka będą się zsuwać np. w pozycji psa z głową w dół czy świecy. W konsekwencji trudno będzie Ci przyjąć i utrzymać prawidłową postawę ciała.

 

W roli górnej części stroju najlepiej sprawdzają się: stanik sportowy, przylegający do ciała T-shirt albo top, umożliwiające swobodę ruchów.  Na dół warto z kolei założyć dopasowane legginsy do jogi (najlepiej z wysokim stanem) lub spodnie o luźnym kroju, ale ze ściągaczem na łydce lub kostce. W ich składzie szukaj m.in. bawełny albo lnu. Te tkaniny są bowiem przewiewne, a w dodatku dobrze odprowadzają wilgoć z ciała.

Ćwicz jogę online

 

Już niemal wszystko gotowe do pierwszej praktyki jogi. Jak zacząć jednak ćwiczenia bez nauczyciela? Z pomocą przychodzą zajęcia jogi online prowadzone przez profesjonalnych instruktorów. Niektóre odbywają się na żywo, dzięki czemu możesz poczuć się jak w studio jogi. Inne są nagrane i możliwe do odtworzenia w dowolnym momencie. Przykładem jest Joga Foksal VOD – platforma z filmami instruktażowymi stworzona przez utytułowanych joginów z wieloletnim doświadczeniem. Znajduje się na niej kilkadziesiąt sesji jogi online również dla początkujących. Mając tak duży wybór praktyk, możesz krok po kroku poznawać kolejne asany i dopasowywać ćwiczenia do swoich aktualnych potrzeb.  

Nastrój się pozytywnie do jogi w domu

 

Wsłuchiwanie się w potrzeby swojego ciała jest szalenie ważne, zwłaszcza na samym początku przygody z jogą. Zmniejsza prawdopodobieństwo tego, że szybko zniechęcisz się do praktyki lub wyrządzisz sobie krzywdę. Na początek staraj się więc nie wymagać od siebie za dużo i nie próbuj za wszelkę cenę dorównywać kroku nauczycielowi. Pamiętaj – on ma za sobą lata praktyki, która pozwoliła mu zapracować na swobodę ruchów, silne ciało i elastyczność. Ty masz tę drogę dopiero przed sobą. Bądź więc wyrozumiały, gdy trudno będzie Ci utrzymać równowagę, dotknąć dłońmi do podłogi w skłonie czy też skoordynować oddech z ruchem.

 

Jeśli niektóre ćwiczenia jogi w domu dla początkujących sprawiają Ci ból i dyskomfort – spróbuj zmienić ułożenie sylwetki albo po prostu pomiń ćwiczenie i wróć do niego następnym razem. Każdego dnia Twoje ciało może zareagować na daną asanę inaczej. Tym bardziej nie zrażaj się niepowodzeniami. Raczej staraj się podchodzić do nich z uśmiechem i na luzie. Szybko przekonasz się, że to, co na początku wydawało Ci się niemożliwe, teraz udaje Ci się osiągać z dużą łatwością.   

 

Przygodę z jogą online zacznij od niedługich, mniej wymagających sesji, aby przyzwyczaić mięśnie i całe ciało do nowego rodzaju aktywności. Z czasem możesz zwiększać długość i intensywność treningu. Niektórzy nauczyciele zalecają praktykować przynajmniej 3 razy w tygodniu. Inni radzą, aby wchodzić na matę codziennie, choćby tylko na kilkanaście minut. To, z jaką częstotliwością będziesz trenować, zależy wyłącznie od Ciebie. Warto jednak zachować regularność ćwiczeń. A jeśli zabraknie Ci motywacji? Pomyśl, jak pozytywnie zmieni się Twoje samopoczucie po praktyce. Swobodny, głęboki oddech, spokój w umyśle, luz w ciele – z pewnością już po pierwszych ćwiczeniach nie będziesz mógł sobie wyobrazić lepszej zachęty do praktyki jogi w domu. A zatem, gotowy do wejścia na matę?

 

A jeśli wciąż masz pytania odnośnie do potrzebnego sprzętu czy ćwiczeń w domu, skontaktuj się z nami. Chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości i doradzimy w wyborze maty oraz innych akcesoriów.

Pokaż więcej wpisów z Luty 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel