Jaką poduszkę do medytacji wybrać? Podpowiadamy!

2021-06-28
Jaką poduszkę do medytacji wybrać? Podpowiadamy!

Jaką poduszkę do medytacji wybrać? Podpowiadamy!

Jaką poduszkę do medytacji wybrać? Przed takim dylematem staje każdy, kto rozpoczyna swoją przygodę z praktyką. Akcesorium – żeby zapewniało udaną medytację – musi być bowiem właściwie dostosowane. Na rynku istnieje wiele poduszek medytacyjnych w różnych kształtach. Wybór odpowiedniej zależy przede wszystkim od sposobu medytowania i sprawności fizycznej.

 

Niestabilna, wymuszona postawa ciała nie daje szans na powodzenie medytacji. Jednocześnie zajęcie komfortowej pozycji bez dodatkowego wsparcia stanowi nie lada wyzwanie. Dzieje się tak dlatego, że w siadzie na podłodze przemieszczają się części ciała, próbując dopasować do struktury podłoża. Poza tym pozycja medytacyjna wymaga dużej siły i elastyczności do utrzymania prostych pleców i stabilnej miednicy. Póki ich brakuje, ciało po pewnym czasie się napina, kończyny drętwieją, myśli rozpraszają. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą akcesoria do medytacji. Ich głównym zadaniem jest ustabilizowanie pozycji, aby przebywanie w siadzie przez dłuższy czas nie powodowało bólu i napięcia. Dodatkowo izolują od zimnego podłoża, skutecznie chroniąc przed rozpraszającymi sygnałami płynącymi z organizmu i otoczenia.

 

Jaka poduszka do medytacji?

 

Najpopularniejszą pomocą do medytowania jest poduszka medytacyjna. Unosi biodra, dzięki czemu kręgosłup się prostuje, a cała postawa zyskuje komfort i stabilność. Jaką poduszkę do medytacji wybrać, aby osiągnąć ten efekt? Kluczową rolę odgrywa wysokość akcesorium. Standardowo wynosi od 15 do 20 cm. Warto jednak wybrać model z wyjmowalnym wkładem, który umożliwia samodzielną regulację wysokości, dostosowaną do indywidualnych, zmieniających się w miarę praktyki potrzeb. Celem jest dopasowanie pomocy w taki sposób, aby biodra znajdowały się na poziomie kolan lub wyżej, a kręgosłup był wyprostowany. Zbyt niska poduszka sprawi, że kręgosłup się zaokrągli. Zbyt wysoka nadmiernie obciąży stawy kolanowe.

 

To, jaką poduszkę do medytacji wybrać, zależy również od sposobu medytowania. Akcesorium tradycyjnie stosowanym w buddyzmie są poduszki zafu zaprojektowane pierwotnie do medytacji zazen. Występują w postaci bardzo spłaszczonego walca o wysokości ok. 15 cm. Mają dość uniwersalny charakter, podobnie jak ich wyższe odpowiedniki w kształcie walca (17-20 cm). Można je więc stosować w siadzie skrzyżnym, birmańskim, lotosie i jego wersjach. Zafu ustawione pionowo zapewnią stabilizację również w siadzie japońskim.

 

A poza tym jaką poduszkę do medytacji wybrać w siadzie japońskim? Zwróć uwagę, aby akcesorium nie było zbyt szerokie i swobodnie zmieściło się między nogami. W tej pozycji dobrze sprawdza się prostokątna poduszka, którą można ustawić pionowo. Równie wygodną alternatywę stanowi dla niej ławeczka do medytacji – działa na podobnej zasadzie.

 

Udoskonalonym typem tradycyjnej poduszki do medytacji jest model w kształcie półksiężyca, np. z serii Yogi Moon Bodhi Yoga o mniejszej niż standardowa wysokości 12 cm. Jego kształt umożliwia zajęcie centralnej pozycji na poduszce, stabilne wsparcie bioder i jednocześnie maksymalne dociśnięcie stóp do ciała. Sięgnij po niego, jeśli nie wiesz, jaką poduszkę do medytacji wybrać w siadzie birmańskim, skrzyżnym lub lotosie – jest idealnie dostosowana do tych pozycji. Jeżeli natomiast czujesz, że nie potrzeba ci już podwyższenia w medytacji, wystarczające mogą się okazać maty zabuton stosowane pod poduszki dla lepszej izolacji od podłoża.

Poduszka do medytacji Yogi Moon - berry

Zastanawiając się, jaką poduszkę do medytacji wybrać, weź również pod uwagę rodzaj wypełnienia. Do najpopularniejszych i najlepszych należą te naturalne, wykonane z łuski gryczanej (np. tradycyjna zafu od Yoga Bazar), orkiszu (tak jak poduszka do medytacji Yogi Moon), rzadziej – organicznego włókna kapokowego. Wszystkie zapewniają dobrą przepuszczalność powietrza. Dzięki temu skóra nie poci się nawet przy dłuższym siedzeniu. Ponadto poduszki łatwo dostosowują się do kształtu ciała, jednocześnie zapobiegając zapadaniu się w nich. To decyduje o znakomitej stabilizacji.

 

Trzeba przy tym wiedzieć, że łuska gryczana jest najtwardsza, najcięższa i najgłośniejsza – szeleści podczas ruchów ciała. Nieco bardziej miękki, lżejszy i cichszy jest orkisz, choć pod tymi względami równych nie ma sobie bezszelestny kapok. Dodatkowo gryka tworzy korzystne biopole. Orkisz łagodzi zaś napięcia w ciele, co sprzyja odprężeniu. Dla jeszcze większego relaksu możesz roztoczyć w pomieszczeniu kojący zapach kadzidła, np. Palo Santo i okryć się szalem do medytacji – ogrzeje cię i odseparuje mentalnie od tego, co dzieje się wokół.

 

Jak siedzieć podczas medytacji?

 

Z medytacją kojarzy się przede wszystkim pozycja kwiatu lotosu, w której stopy znajdują się na przeciwległych udach blisko pachwin. Wygląda co prawda efektownie, ale wcale nie należy do najwygodniejszych asan. Wymaga bowiem sporej elastyczności i otwarcia bioder. Jeśli lotos i jego warianty sprawiają Ci trudność, spróbuj innych pozycji, aby ostatecznie wybrać tę, która pozwoli ci maksymalnie rozluźnić kręgosłup i resztę ciała. Osobom mniej rozciągniętym większy komfort w praktyce mogą dać:

 

  • siad skrzyżny (Sukhasana) ze skrzyżowanymi w centrum goleniami,
  • pozycja birmańska z nogami ułożonymi w całości na macie jedna przed drugą,
  • siad japoński (seiza) ze stopami ułożonymi z boku pośladków.

 

W każdym z tych siadów kluczowym zadaniem jest swobodne utrzymanie prostego kręgosłupa. W dwóch pierwszych pozycjach łatwiej będzie Ci o to zadbać, gdy zapewnisz swojemu ciału trzy stabilne punkty podparcia: oba kolana i pośladki. Może się jednak zdarzyć, że nie zdołasz oprzeć kolan na podłodze. Wtedy spróbuj podłożyć pod nie miniwałki, które zapobiegną przeciążeniu stawów. Siad skrzyżny i birmański są szczególnie polecane w medytacji z dźwiękiem, w której wykorzystuje się misy dźwiękowe.

 

Natomiast w siadzie japońskim wysokość poduszki do medytacji należy dostosować tak, aby nie obciążać ud i stawów kolanowych. W tym ustawieniu biodra powinny znajdować się powyżej kolan. Okaże się ono odpowiednie szczególnie dla osób, które nie mają wystarczająco otwartych, elastycznych bioder.

 

W każdej z tych pozycji możesz oprzeć dłonie na udach skierowane wierzchem lub wnętrzem do góry. Inną opcją jest ułożenie dłoni jedna na drugiej lub splecenie ich w koszyczek i odłożenie na podbrzuszu. A jeżeli praktykujesz medytację Japa joga z mantrą, chwyć za różaniec tybetański mala służący do odliczania mantr.

Czarna poduszka do medytacji z bawełny - Zafu

Jak uszyć poduszkę do medytacji?

 

Nadal trudno ci się zdecydować, jaką poduszkę do medytacji wybrać? A gdyby tak uszyć ją samodzielnie? Już sam proces wykonania akcesorium okaże się dobrym treningiem uważności i formą medytacji w ruchu.

 

Do wykonania tradycyjnej zafu będą ci potrzebne:

 

  • bawełniana lub lniana tkanina – wypierz ją i wyprasuj przed szyciem
  • maszyna do szycia
  • łuska orkiszowa, gryczana, kapok lub inne wybrane wypełnienie.

 

Na początku stwórz wykroje: koła o średnicy 32 cm (na podstawę i górę poduszki) oraz prostokąta o wymiarach 152 × 18 cm (będzie to bok walca). Jeśli chcesz, by twoja poduszka miała uchwyt, wykonaj dodatkowo wykrój w rozmiarze 18 × 12 cm. Następnie wytnij kawałki tkanin.

 

Zacznij od najmniejszej części. Podziel ją na pół wzdłuż dłuższego boku, zszyj i wykończ. Teraz przygotuj największy kawałek przeznaczony na bok poduszki. Naprzemiennie zaznacz na nim odcinki co 8 i 4 cm. Chwytając końce 8-centymetrowego odcinka, wykonaj zakładki o szerokości 4 cm. Wykończ brzegi tkaniny.

 

Zszyj bok walca z podstawą poduszki, zostawiając wolną przestrzeń na umieszczenie wypełnienia. Doszyj uchwyt. Następnie połącz całość z górną warstwą poduszki. Przełóż materiał na drugą stronę przez pozostawiony otwór. Wypełnij wnętrze wybranym wypełnieniem i gotowe!

 

A jeśli brakuje Ci czasu, ochoty, sprzętu lub zdolności do wykonania własnej zafu, zawsze możesz skorzystać z gotowych poduszek do medytacji z YogaBazar.

 

Już wiesz, jaką poduszkę do medytacji wybrać? Teraz tylko znajdź spokojne miejsce, jeśli chcesz, zapal kadzidło lub świece relaksacyjne do jogi i medytacji i świadomie skieruj uwagę do swojego wnętrza. To najlepsze, co możesz sobie podarować w hałaśliwej, rozpędzonej rzeczywistości.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel