WAKACYJNA WYPRZEDAŻ - nawet 70% taniej! KUP TERAZ | 15% rabatu na nieprzecenione produkty z kodem LATO
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Pozycja Szewca (Baddhakonasana) - Poradnik

2024-07-10

Każda pozycja w jodze ma wpływ na konkretne partie naszego ciała oraz umysłu, dlatego dobrze jest dobierać praktykę do naszych potrzeb. Pozycja Szewca świetnie sprawdzi się u kobiet w ciąży i mężczyzn, którzy mają problemy z prostatą. Asana ta otwiera biodra oraz wspomaga działanie organów rozrodczych. Dowiedz się więcej na temat Pozycji Szewca: czym jest, jak wygląda, jakie są korzyści i przeciwwskazania do jej wykonywania oraz jak można ją modyfikować, czytając dalej.

 

Pozycja Szewca - czym jest?

Pozycja Szewca, czyli Baddhakonasana, Pozycja Motyla lub Pozycja Związanego Kąta to doskonała pozycja dla osób początkujących. Jej nazwa pochodzi od słów: Badha, czyli związany, Kona, czyli kąt oraz asana, czyli poza. Jest to asana medytacyjna, która wywodzi się z Hatha Yoga. W takiej pozycji hinduscy szewcy naprawiają buty pomagając sobie stopami. Dla Hindusów to codzienna rutyna, dla nas - Europejczyków - wyzwanie. Zwana jest też Pozycją Motyla, ponieważ nogi w tej asanie przypominają ruch motyla. Należy ona do typu rozciągania się. Kosha - Annamaja Kosha. Ta pozycja odblokowuje dwie czakry: sakralną oraz korzenia. Czas jej wykonywania to około 10-15 minut

Jak wygląda Baddhakonasana?

Pozycja Motyla to pozycja siedząca, podczas której pięty znajdują się blisko pośladków, a kolana są rozszerzone na boki (przypomina to właśnie ruch motyla trzepiącego skrzydełkami). Dzięki takiej praktyce otwierają się biodra, rozciąga się pachwina, wewnętrzne uda i kolana. Dodatkowo wzmocnione zostają mięśnie dna miednicy, lędźwiowe oraz biodra. Jest to dobra pozycja dla ciężarnych (więcej informacji o praktyce w ciąży znajdziesz we wpisie: Czy można ćwiczyć jogę w ciąży?), kobiet po porodzie oraz mężczyzn, którzy mają problemy z prostatą.

 

Jak wykonać Pozycję Szewca krok po kroku

Wiesz już jak wygląda Pozycja Szewca, ale jak ją wykonać? Poniżej znajdziesz instrukcję wykonania Baddhakonasany krok po kroku:

  1. Usiądź w Pozycji Dandasana, czyli na płasko z wyprostowanymi i złączonymi nogami.
  2. Zegnij kolana oraz przyciągnij pięty do pośladków. 
  3. Złap stopy lub kostki rękami i przyciągnij pięty do pachwiny tak, jak tylko to jest możliwe.
  4. Rozszerz kolana na boki. Pamiętaj, że ma się to odbyć grawitacyjnie, a nie na siłę. 
  5. Ręce mogą być dalej na kostkach/stopach, podniesione do góry lub oparte z tyłu za pośladkami.
  6. Teraz rozluźnij ramiona. Powoli wydłużaj tułów i kręgosłup, a czubek głowy trzymaj nieruchomo z podbródkiem przyciągniętym do szyi.
  7. Naśladując ruchy motyla, zacznij machać kolanami w górę i dół. 
  8. Zatrzymaj ruch i pozostań w pozycji na miarę swoich możliwości.
  9. Jeśli chcesz wyjść z pozycji to puść powoli stopy/kostki (jeśli trzymałeś je wykonując praktykę), powoli wyprostuj najpierw jedną, a potem drugą nogę. Następnie poruszaj nogami oraz palcami u stóp, aby zminimalizować drętwienie. 

Pamiętaj, że każdą pozycję w jodze możesz modyfikować do swoich aktualnych potrzeb i możliwości fizycznych, używając np. wałków do jogi

Pozycja Szewca - korzyści

Wśród korzyści wynikających z praktykowania Pozycji Motyla możemy wymienić:

  • rozciąganie pachwin, wewnętrznych ud i kolan,
  • wzmocnienie mięśni dna miednicy, lędźwiowych i bioder,
  • wydłużenie kręgosłupa,
  • wsparcie otwierania bioder,
  • przygotowanie do innych pozycji jogi, jak np. Pozycja Bogini,
  • otwarcie klatki piersiowej,
  • zwiększenie pojemności płuc,
  • wzmocnienie koncentracji oraz skupienia,
  • poprawa postawy ciała,
  • poprawa ukrwienia narządów w jamie brzusznej i dna miednicy,
  • stymulacja pracy prostaty u mężczyzn i jajników u kobiet,
  • ochrona przed wystąpieniem przepukliny,
  • łagodzenie objawów rwy kulszowej,
  • zwiększenie energii,
  • pomoc w zrelaksowaniu się,
  • rozciąganie szyjki macicy,
  • zapobieganie pojawieniu się żylaków,
  • zmniejszenie bólu spowodowanego porodem,
  • zmniejszenie bóli menstruacyjnych,
  • pomoc w zajściu w ciążę.

Zalet wykonywania Baddhakonasany jest bardzo dużo. A jakie są przeciwwskazania do praktykowania jej?

Baddhakonasana - przeciwwskazania

Jak każda aktywność fizyczna również Pozycja Szewca ma pewne przeciwwskazania do jej wykonania. Oto one:

  • kontuzja pachwiny,
  • urazy kolana, np. zerwane więzadła lub reumatoidalne zapalenie stawów,
  • stan po operacji kolan, bioder lub kostek,
  • pierwszy trymestr ciąży,
  • osłabienie kolan, kostek - jak u osób starszych,
  • poważne problemy z nerkami,
  • osteoporoza,
  • zwyrodnienia kręgosłupa.

W razie jakichkolwiek wątpliwości, czy możesz wykonywać tą asanę skonsultuj się ze swoim lekarzem lub trenerem jogi.

 

Pozycja Motyla - rady dla początkujących

Pozycja Szewca jest dosyć trudna na początku przygody z jogą. Warto zmodyfikować ją tak, aby ułatwić sobie praktykowanie jej. Można to zrobić na kilka sposobów, np. zaczynając od Pozycji Szewca na leżąco, czyli Supta Baddha Konasanie lub siadając wyżej (możesz do tego celu użyć klocków do jogi), aby łatwiej wyprostować plecy. Tak samo możesz podeprzeć kolana, jeśli masz problem z rozciąganiem wewnętrznej części ud.

Pozycja Szewca - modyfikacje

Oprócz zmian, które wymieniliśmy wyżej możesz również:

trzymać golenie, jeśli trzymanie palców stóp sprawia Ci trudność,

będąc w ciąży możesz oprzeć się o ścianę w celu większego komfortu i relaksu, 

również czując dyskomfort na plecach (gdy nie są one odpowiednio mocne), możesz użyć ściany jako podpórki.

W wielu modyfikacjach asan pomogą Ci odpowiednie akcesoria do jogi. Możesz je znaleźć w naszym sklepie internetowym Yoga Bazar.

 

Pozycje przygotowawcze do Asany Szewca

Jeśli chcesz odpowiednio przygotować się do wykonania Pozycji Motyla, zacznij praktykę od asan przygotowawczych. Przedstawiamy Ci kilka z nich:

  • Pozycja Wycieraczki Przedniej Szyby - ta pozycja pracuje dynamicznie z rotacją wewnętrzną, jak i zewnętrzną,
  • Pozycja Pół Motyla - pomaga pojedynczo przygotować pachwiny do mocnego rozciągania,
  • Pozycja Kołyskowa - pomaga otworzyć biodra i pośladki.

 

Baddhakonasana a oddech

Oddech w jodze i medytacji jest niezwykle ważny. Baddhakonasana to pozycja medytacyjna, więc jeśli chcesz dodatkowo zwiększyć przyjemność z praktyki oraz wzmocnić koncentrację na oddechu, możesz sięgnąć po różnego typu kadzidła do medytacji. Więcej o kadzidłach znajdziesz w naszym artykule: Jak używać kadzidełek zapachowych?

Jak natomiast powinna wyglądać konfiguracja oddechu w praktyce Pozycji Szewca?

  1. W Pozycji Dandasana weź wdech i wydech.
  2. Na wdechu złap kostki/stopy i przesuń je do pachwiny.
  3. Na wydechu opuść kolana na boki.
  4. Na wdechu pogłębiaj przysunięcie pięt do pachwiny.
  5. Na wydechu opuść biodra w dół, a kolana próbuj zbliżyć maksymalnie w stronę podłoża. 
  6. Zrób kilka głębokich wdechów i wydechów w tej pozycji.
  7. Na wdechu puść stopy/kostki i rozluźnij biodra.
  8. Na wydechu wróć do Pozycji Dandasany.

Pozycja Szewca to jedna z trudniejszych pozycji dla początkujących, ale łatwo można ją zmodyfikować i dostosować do swoich indywidualnych potrzeb. Doskonale otwiera ona biodra oraz działa na narządy rozrodcze i organy w jamie brzusznej. Jest to świetna asana dla kobiet w drugim i trzecim trymestrze ciąży oraz mężczyzn, którzy zmagają się z problemami z prostatą. 

Jeśli zainteresował Cię temat jogi, koniecznie sprawdź naszego bloga, w którym znajdziesz wpisy takie jak: Joga po porodzie - jak ćwiczyć bezpiecznie?, czy Joga a medytacja - jakie korzyści daje łączenie tych praktyk?. Zapraszamy także do sprawdzenia oferty naszego sklepu internetowego z akcesoriami do jogi, gdzie znajdziesz najwyższej jakości produkty w super cenach. 

pixel