Darmowa dostawa od 100,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Czy joga odchudza?

2022-05-24

Joga bije rekordy popularności, bo pomaga zadbać o siebie na wielu poziomach. Nic więc dziwnego, że zadajesz sobie pytanie również o to, czy joga odchudza. Walka z nadwagą nie należy co prawda do podstawowych celów praktyki. Badania i doświadczenia joginów pokazują jednak, że może ona pomóc w pozbyciu się zbędnych kilogramów i kształtowaniu sylwetki. W artykule sprawdzamy, czy joga pomaga schudnąć, ile kalorii spala joga i jak osiągnąć dzięki niej efekt wyszczuplenia.

Czy joga pomaga schudnąć?

Chcąc przekonać się, czy joga odchudza, być może instynktownie uznasz, że najlepsza joga na odchudzanie to ta, która wyciśnie z Ciebie siódme poty (Vinyasa, power yoga, hot yoga). Pocenie się w czasie praktyki co prawda oczyszcza organizm z toksyn, ale nie wpływa na liczbę spalonych kalorii – to jeden z popularnych mitów związanych z uprawianiem sportu. Znaczenie ma tu przede wszystkim przyspieszone tętno. Tymczasem nawet najbardziej dynamiczne odmiany jogi nie podniosą go na tyle, aby dorównać efektem intensywnym treningom aerobowym (spalającym). Ćwiczenia jogi na odchudzanie mają raczej charakter siłowy i wytrzymałościowy.

Nie oznacza to jednak, że odpowiedź na pytanie, czy joga pomaga schudnąć, musi być przecząca. Opublikowane w 2017 r. wyniki miesięcznego badania naukowców z Uttarakhand Ayurved University potwierdziły, że terapia jogą jest korzystna w utrzymaniu dobrego zdrowia poprzez regulację BMI. I w związku z tym może być stosowana jako bezpieczna metoda terapeutyczna w zwalczaniu otyłości1.

Jak to możliwe? Otóż, aktywizacja słabszych i zablokowanych przez warstwę tkanki tłuszczowej partii ciała zwiększa spalanie tłuszczu. Nie jest ono tak duże jak w ćwiczeniach aerobowych, ale trwa dłużej. Dodatkowo wybrane pozycje usuwają toksyny z organizmu, wspierają trawienie i metabolizm, co jest pomocne w kontrolowaniu wagi. Jeśli chcesz przekonać się, czy joga odchudza, wprowadź do regularnej praktyki asany odchudzające w sposób pośredni np.:

  • świecę – oczyszcza organizm;
  • świerszcza – usprawnia metabolizm, pomaga usunąć zbędne produkty przemiany materii;
  • janu sirsasanę – stymuluje układ trawienny do pracy;
  • wielbłąda – zapobiega wiotczeniu mięśni i spłaszcza brzuch.

Nie masz jeszcze odpowiedniej maty do ćwiczeń? Sprawdź nasze ekologiczne maty do jogi!

To jednak niejedyny skutek, jaki możesz odczuć. Znacznie ważniejsze wydaje się bowiem to, jak wpływa joga na odchudzanie na poziomie mentalnym. Tycie często ma przyczyny w zajadaniu stresu i smutków. Tymczasem jednym z głównych zadań jogi jest relaksacja i wprowadzenie harmonii między duchem, umysłem i ciałem. Tworzy się wtedy więcej miejsca dla cierpliwości, spokoju i wyciszenia. Pojawia się również gotowość do akceptacji zbyt wolno pojawiających się efektów odchudzania, a także własnego wyglądu. Być może w miarę praktyki okaże się, że narzuciłeś sobie zbyt wyśrubowane cele i wystarczająco dobrze czujesz się na etapie, który już udało Ci się osiągnąć?

Ile kalorii spala joga?

Jeśli Twoim głównym założeniem jest jednak zrzucenie określonej liczby kilogramów, najpewniej oczekujesz bardziej mierzalnych dowodów na to, czy joga odchudza. Generalnie uznaje się, że godzinna sesja jogi pozwala pozbyć się od 180 do 600 kalorii. Dla przykładu podczas Vinyasy możesz spalić 500 kalorii, hot jogi – 400, a hathy – 150. To, ile kalorii spala joga, jest jednak kwestią indywidualną, bo w dużej mierze zależy od wieku, masy ciała i zaangażowania w praktykę.

Zauważ jednak, że na etapie odchudzania liczą się również te kalorie, których sobie odmówisz. Wpływ jogi w tym obszarze jest nie do przecenienia. Joga sprawia, że chcemy dbać o ciało, a poprzez to zwiększa świadomość zdrowych nawyków żywieniowych. Równocześnie pomaga kontrolować apetyt, dając proste sposoby na zwalczenie słodkich zachcianek. Nie wierzysz, czy joga pomaga schudnąć w ten sposób? Gdy nabierzesz ochoty na niezdrowe słodkości, przeprowadź prosty test: wskocz na matę albo wykonaj ćwiczenie oddechowe. Jeśli Twoja chęć na słodycze była wywołana stresem, bardzo możliwe, że zniknie po krótkiej praktyce relaksującej.

Nie zapominajmy przy tym, że joga na odchudzanie, która silnie aktywizuje mięśnie, sprawia, że organizm potrzebuje energii na ich regenerację po ćwiczeniach. Zwiększa się przez to zapotrzebowanie kaloryczne. I – o ile nie uzupełnisz go przekąskami – szybciej pozbędziesz się kilku kilogramów.

Czy joga rzeźbi sylwetkę?

Jeśli interesujesz się tym, czy joga odchudza, bo zależy Ci przede wszystkim na atrakcyjnej sylwetce, praktyka również w tym przypadku może Ci pomóc.

Dzieje się tak dlatego, że w czasie wykonywania asan mięśnie działają w sposób ekscentryczny. To oznacza, że w trakcie skurczu wydłużają się, a przyczepy oddalają od siebie. W rezultacie mięsień się wzmacnia, ale bez efektu rozwiniętej muskulatury. Z tego powodu joga na odchudzanie dla początkujących często budzi duże zainteresowanie wśród kobiet.

Na to, czy joga wyrzeźbi sylwetkę, możesz wpłynąć poprzez odpowiedni dobór asan i stylu jogi. Warto spróbować swoich sił w Ashtandze, power jodze czy Vinyasie lub innej praktyce, która uwzględnia:

  • asany na płaski brzuch – np. pozycje kobry, okrętu, deski
  • asany na smukłe nogi – np. pozycje kobry, wojownika I, szpagat
  • asany na smukłe ramiona – np. pozycje bocznej deski, kija, wysokiej deski – do podparcia się możesz wykorzystać kostki do jogi, aby jeszcze głębiej zaktywizować mięśnie.

W pracy nad szczupłą sylwetką znakomicie sprawdzają się również koła do jogi, które wzmacniają i rozciągają całe ciało.

Naukowa teoria poparta doświadczeniem nie pozostawia wątpliwości, czy joga odchudza. Dlatego chęć zrzucenia kilku kilogramów i ukształtowania atrakcyjnej sylwetki może być dobrym powodem, by zacząć praktykę. Joga na odchudzanie przyniesie co prawda efekty wyszczuplające po dłuższym czasie. Obok nich możesz jednak liczyć na znacznie więcej niż tylko to, czy joga wyrzeźbi sylwetkę. Regularna praktyka Cię uspokoi, wzmocni, rozciągnie, pozwoli pozbyć się dolegliwości bólowych i doda energii.

To, jak wskakujesz na matę? W Yoga Bazar mamy dla Ciebie profesjonalne maty do jogi i przydatne akcesoria, które pomogą Ci osiągnąć treningowe cele.

1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5433109/

Pokaż więcej wpisów z Maj 2022

Polecane

Koło do jogi - różowo-fioletowe

Koło do jogi - różowo-fioletowe

139,00 zł brutto49,50 zł brutto
Klocek korkowy Sayoga

Klocek korkowy Sayoga

79,00 zł brutto49,00 zł brutto
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel