Darmowa dostawa od 100,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Co daje joga?

2022-04-26

Słyszałeś wiele dobrego o tym, co daje joga, ale trudne do wykonania pozycje sprawiają, że zwlekasz z tym, by spróbować? Mamy dobrą wiadomość – nie musisz wcale stawać na głowie, by zostać joginem i czerpać korzyści z praktyki. Dowiedz się, na czym polega joga, na co pomaga i jak zacząć z nią przygodę.

Na czym polega joga?

W ujęciu tradycyjnym joga jest systemem filozoficznym, który obejmuje osiem stopni rozwoju. Są to kolejno:

  1. jamy i nijamy, czyli zbiór zasad wyznaczających sposób postępowania wobec siebie i innych ludzi
  2. asany – pozycje ciała – w wersji klasycznej jest ich 84
  3. pranajamy – ćwiczenia oddechowe
  4. kontemplacja
  5. koncentracja
  6. medytacja
  7. samadhi – oświecenie.

Z założenia praktyka asan ma wzmocnić ciało, by wytrwało w medytacji. A to wraz z pozostałymi krokami pomaga w osiągnięciu oświecenia.

Brzmi skomplikowanie? Bez obaw – nie musisz dokładnie trzymać się tej ścieżki, aby czerpać korzyści z tego, co daje joga. Współcześnie zatraca ona swoje pierwotne znaczenie i przez wiele osób jest traktowana przede wszystkim jako system ćwiczeń fizycznych kształtujących ciało i umysł.

Na czym polega joga? Najprościej rzecz ujmując, ćwiczenia jogi obejmują wejście w daną asanę, pozostanie w niej przez określony czas i przejście do kolejnej pozycji. Każdy ruch należy połączyć ze spokojnym, długim, głębokim oddechem, aby rozluźnić ciało i wzmocnić uważność. Nie przejmuj się jednak, jeśli na początku trudno będzie Ci zsynchronizować oba elementy. Wraz z regularnymi ćwiczeniami uda Ci się opanować tę technikę.

Każda sesja zaczyna się od ćwiczeń oddechowych (możesz też wtedy ustanowić intencję na całą praktykę). Kończy ją zaś relaksacja. Natomiast część zasadnicza różni się w zależności od odmiany. Na przykład power joga i Vinyasa skupiają się na dynamicznej zmianie pozycji. Ashtanga polega na wykonywaniu asan w ściśle określonych sekwencjach. Metoda Iyengara kładzie szczególny nacisk na precyzję i terapeutyczny aspekt ćwiczeń, dlatego w jej praktyce wykorzystuje się różnego rodzaju akcesoria, np. wałki do jogi. Z kolei istotą yin jogi jest długie pozostawanie w asanach rozciągająco-wzmacniających.

Asany wykonuje się na boso, na płaskim, stabilnym podłożu. Najlepiej sprawdza się w tej roli profesjonalna mata do jogi, bo amortyzuje i zapobiega ślizganiu się stóp i dłoni. Poza nią w jodze dla początkujących przydają się również dodatkowe pomoce, takie jak paski czy kostki do jogi. Sięgaj po nie, gdy poczujesz w ciele nieprzyjemne napięcie i trudno będzie Ci wykonać daną pozycję.

Mata do jogi Sayoga Intense Mat Jungle

Joga – na co pomaga?

Wystarczy rzut oka na jogina, a odpowiedź na pytanie, co daje joga, wydaje się prosta i oczywista: praktyka poprawia elastyczność. To rzeczywiście najwyrazistszy efekt ćwiczenia asan. Jednak zalety uprawiania jogi są znacznie większe (i nie zawsze widoczne gołym okiem). Obejmują nie tylko ciało, ale i umysł.

Praktykę możesz aplikować na doraźne objawy – lista tego, na co pomaga joga, jest dość długa. Relaksujące, łagodne asany łagodzą ból i napięcie w czasie menstruacji. Seria skrętów wykonanych w momencie niestrawności, pobudza trawienie. Sesja pełna wygięć do tyłu, pozycji odwróconych i otwierających klatkę piersiową angażuje natomiast organizm do walki z infekcją.

Asany warto jednak praktykować regularnie, aby z czasem odkryć również długofalowe skutki i zalety jogi. Pierwsze z nich mogą być widoczne już po kilku miesiącach systematycznych ćwiczeń.

Na co pomaga joga?

  • wzmacnia ciało
  • poprawia równowagę
  • zwiększa mobilność kręgosłupa
  • łagodzi ból pleców i szyi
  • zmniejsza napięcie mięśniowe
  • stabilizuje gospodarkę hormonalną
  • poprawia wydolność sercowo-oddechową
  • wyrównuje ciśnienie krwi
  • oczyszcza z toksyn
  • wzmacnia odporność
  • poprawia jakość snu
  • kształtuje ładną sylwetkę.

A to wciąż jeszcze nie wszystko, bo zalety uprawiania jogi zauważysz również na poziomie emocjonalnym. Czy wiesz, że wszystkie badania przeprowadzone w 2020 r. po kątem wpływu jogi na zmniejszenie stresu potwierdziły jej korzystne oddziaływanie na psychikę?1 Joga podnosi poziom serotoniny, zmniejsza uczucie niepokoju i zwiększa odporność na stres. W osiągnięciu głębokiego relaksu podczas praktyki mogą Ci pomóc akcesoria, takie jak wałki i koła do jogi.

Zalety jogi widać także na poziomie duchowym. Praktyka skłania do zwrócenia uwagi do wewnątrz. Pozwala osiągnąć harmonię i zapanować nad ego. Lista tego, na co pomaga joga, jest znacznie dłuższa i stale się powiększa. Naukowcy wciąż znajdują bowiem kolejne dowody na pozytywne działanie praktyki2.

Podróżna mata do jogi Manduka eKO SuperLite Travel 1.5mm - Surf Stripe

Jak zacząć ćwiczyć jogę?

Chcesz doświadczyć tego, co daje joga na własnej skórze? Czeka Cię wspaniała przygoda, o ile od samego początku dobrze się do niej przygotujesz. Zacznij od wyboru odpowiedniego stroju i maty do jogi dla początkujących.

Skompletuj strój

Idealny ubiór jest wykonany z oddychających materiałów (lnu, bawełny). Dobrze przylega do ciała, a jednocześnie pozostawia swobodę ruchów. Dlatego szarawary i szerokie dresy lepiej zamienić na legginsy albo spodnie ze ściągaczem. Do tego dobierz wygodny T-shirt oraz ewentualnie cienką bluzę i możesz ruszać na jogę. Potrzebujesz więcej wskazówek? Przeczytaj nasz artykuł: W co się ubrać na jogę?

Zaopatrz się w matę i akcesoria

Tylko nie zapomnij o macie. W pierwszych krokach niezawodnie będzie towarzyszył model z zaznaczonymi liniami ciała. Pomagają utrzymać symetrię i osiągnąć dokładną postawę w asanach.

Przede wszystkim mata do jogi powinna być jednak antypoślizgowa i nieco grubsza (najlepiej 4,5-6 cm). Dobrze zabezpieczy wtedy nieprzyzwyczajone do obciążeń stawy.

Na pierwszym etapie praktyki doskonale sprawdzi się model z PVC lub pianki TPE (np. stworzona dla początkujących Sayoga Comfort Mat z autorskim wzorem Alignment). Oba materiały zapewniają dobry grip i nawet przy zwiększonej grubości zachowują niewielką wagę. Wygodnie udasz się więc z taką matą na pierwsze praktyki do szkoły jogi. W ich trakcie mogą przydać się dodatkowe akcesoria, najczęściej paski do jogi – pamiętaj więc, by spakować jeden z nich do torby.

Wybierz formę ćwiczeń

Joga dla początkujących pod okiem profesjonalisty pomoże Ci zacząć bezpiecznie, opanować prawidłową technikę i szybko rozwinąć skrzydła. Jeśli w Twojej okolicy znajduje się studio jogi, warto się do niego udać choćby na kilka lekcji. Inną opcją jest umówienie się na sesję indywidualną w szkole, domu lub innym wybranym miejscu. Nauczyciel poświęci Ci wtedy maksimum uwagi i łatwo skonsultujesz z nim wszelkie wątpliwości.

Nie masz możliwości, by praktykować stacjonarnie z instruktorem? Nic straconego – możesz przecież ćwiczyć online! Niektórzy nauczyciele prowadzą sesje na żywo. W internecie znajdziesz też jednak dziesiątki materiałów video z gotowymi praktykami w różnych odmianach (np. na stronie Joga Foksal VOD znajduje się kilkadziesiąt ćwiczeń prowadzonych według metody Iyengara). Możesz do nich zaglądać, gdy tylko masz ochotę i trenować we własnym rytmie. Chcesz wiedzieć więcej, jak zabrać się do samodzielnej praktyki? Zajrzyj do naszego artykułu: Jak przygotować się do treningów jogi w domu.

Wiedząc, na czym polega joga danego rodzaju, łatwiej będzie Ci wybrać ulubiony styl. Jeśli praktyka kojarzy Ci się z nudą, być może zainteresują Cię odmiany dynamiczne. A może chcesz się dzięki jodze zrelaksować po pracy? Spróbuj swoich sił w yin jodze. Testuj, sprawdzaj swoje możliwości, ciesz się każdym ruchem i z uśmiechem przyjmuj niepowodzenia, a joga stanie się dla Ciebie inspirującą przygodą.

Skompletuj z nami jogowy niezbędnik na start i czerp jeszcze więcej korzyści z ulubionej praktyki!

1 https://www.nccih.nih.gov/health/yoga-what-you-need-to-know
2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3193654/

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2022

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel