Wiosenne przebudzenie z jogą! Poznaj 5 asan, które dadzą Ci zastrzyk energii

2021-04-30
Wiosenne przebudzenie z jogą! Poznaj 5 asan, które dadzą Ci zastrzyk energii

 

Chcesz wraz z nadejściem wiosny odzyskać pełnię sił witalnych? Wejdź na matę! W artykule znajdziesz opisy 5 energetycznych asan, które dostarczą Ci solidną porcję energii i dobrego humoru. 

W maju, po długiej zimie, powoli odzyskujemy wigor i nabieramy ochoty na intensywniejszy wysiłek fizyczny. Jeśli chcesz dodać do codziennej praktyki więcej dynamiki i pozytywnej energii, uzupełnij ją o: 

  • pranajamę, np. Nadi Śodhana, która odblokowuje swobodny przepływ prany;
  • technikę oczyszczającą Kapalabhati (oddech ognia);
  • herbaciany rytuał z pobudzającą matchą w kubku; 
  • a przede wszystkim energetyczne asany. Przypływ wiosennej mocy zapewnią Ci skręty, wygięcia, pozycje odwrócone i wzmacniające.

 

Mostek (Urdhva Dhanurasana) – i świat staje na głowie

 

W książce Anatomia hatha jogi H.David Coulter napisał, że „[...] wygięcia do tyłu są najbardziej ożywcze i pobudzające. Jako ćwiczenia jogi stymulują one współczulny system nerwowy i przygotowują nas do działania”. 

 

Mostek, nazywany także pozycją wzniesionego łuku lub koła, należy do najpełniejszych wygięć. W tej asanie stopy i dłonie znajdują się na macie. Biodra, pośladki i tułów są wysoko uniesione, kręgosłup wygięty w łuk, a głowa znajduje się poniżej linii serca skierowana czubkiem do podłoża. Według teorii czakr takie ułożenie ciała aktywuje wszystkie ośrodki energetyczne. To z kolei umożliwia swobodny przepływ energii życiowej. 

 

Dawka witalności nie jest jednak wszystkim, co zyskujemy, wykonując mostek. Asana ta również otwiera serce, tworząc w nim miejsce na pozytywne uczucia. Łagodność, dobry nastrój, spokój, pewność siebie to tylko niektóre emocje, jakie mogą pojawić się po jej wykonaniu. Dzięki temu pozycja koła pomoże Ci skutecznie rozprawić się z wiosenną chandrą.  

 

Wskazówka: Mostek należy do wymagających asan. Jeśli nie czujesz się jeszcze na siłach do jego praktykowania, spróbuj nieco łatwiejszej pozycji budowania mostu, która również dodaje energii. Jeżeli natomiast chcesz podjąć nowe wyzwanie, postaraj się unieść w pozycji koła nogę do góry. 

 

Boczna deska (Vasisthasana) – masz tę moc!

 

Boczna deska również jest dość trudną asaną. Warto ją jednak praktykować, bo pozwoli odkryć w sobie siłę, odwagę i poczucie pewności. W tej pozycji ciężar ciała spoczywa tylko na dłoni i zewnętrznej krawędzi stopy. Reszta ciała znajduje się ponad matą. Biodra są wysoko uniesione. Stopy leżą jedna na drugiej. Ręka jest skierowana pionowo do sufitu.

 

To sprawia, że boczna deska wymaga mocy, równowagi i wytrwałości. Poprawnie wykonana podnosi poczucie własnej wartości. Wyrywa z zimowego letargu, zachęcając do podejmowania wyzwań z nowym zapałem i energią.

 

Wskazówka: Masz ochotę na więcej? Spróbuj wykonać pełną pozycję bocznej deski. W tym celu unieś nogę i chwyć dłonią stopę. Możesz też przejść z bocznej deski do pozycji dzikości. Ta sekwencja doda Ci jeszcze więcej energii. Jeśli natomiast Vasisthasana sprawia Ci trudność, pozostań przy mniej wymagającej wersji z kolanem lub obiema stopami ułożonymi na podłożu. 

 

Pozycja tancerza (Natarajasana) – roztańcz się z wiosną!

 

Pozycja tancerza jest poświęcona Natarajowi, czyli Śiwie tańczącemu. Łączy subtelność ruchu z siłą i wytrzymałością ciała. Ciężar ciała spoczywa w niej na jednej nodze. Druga jest zgięta w tyle i wysoko uniesiona, uchwycona w okolicach kostki. Tułów pochyla się równolegle do podłoża. Ręka jest wyciągnięta do przodu. Sylwetka zatrzymana w tej tanecznej pozie prezentuje się z pełną gracją i wdziękiem. 

 

Natarajasana praktykowana regularnie zapewnia nie tylko stały dopływ energii, ale jest też źródłem młodości. Ponadto rozciąga i wzmacnia ciało. Otwiera klatkę piersiową. Poprawia równowagę i daje poczucie stabilizacji. Wspaniale jest powitać nią wiosnę, odkrywając w sobie lekkość, moc i piękno. 

 

Wskazówka: Pozycja tancerza ma jeszcze jeden, bardziej wymagający wariant. W tej wersji łapiemy stopę obiema dłońmi ponad głową. Wybierz odpowiednią pozycję dla siebie, złap balans i poczuj pozytywną energię!  

 

Świeca (Sarvangasana) – zapal w sobie energię! 

 

Świeca bywa nazywana królową wszystkich asan. To jedna z pozycji odwróconych, które zbawiennie wpływają na nasz organizm. Tułów, biodra i nogi są w niej uniesione i tworzą jedną linię skierowaną pionowo do sufitu.

Regularne praktykowanie świecy, zdaniem mistrzów jogi, przedłuża życie. Przekonanie to wywodzi się z indyjskiej alchemii, według której w punkcie między brwiami znajduje się nieustannie wypływający z nas nektar życia. Świeca należy do nielicznych technik, które potrafią go zatrzymać.

 

Jeśli jeszcze nie wykonujesz Sarvangasany, to wiosna jest idealnym momentem, żeby zacząć. Pozycja dostarcza bowiem organizmowi to, czego po zimie on szczególnie potrzebuje: oczyszczenie i przypływ energii witalnej. A to tylko początek długiej listy potwierdzonych naukowo korzyści, jakie płyną z regularnej praktyki. 

 

Wskazówka: Spróbuj też swoich sił w innych pozycjach odwróconych, np. staniu na głowie lub pługu - możesz do niego przejść ze świecy, przekładając nogi za głowę. 

 

Pozycja odwróconego trójkąta (Parivrtta Trikonasana) – roz(s)kręć się na wiosnę!

 

Pozycja odwróconego trójkąta to skręt w pozycji stojącej. W tej asanie nogi są szeroko rozstawione. Prawa stopa znajduje się z tyłu, ułożona pod kątem 45 st. Lewa stoi z przodu, ustawiona na wprost. Prawa dłoń opiera się o matę po zewnętrznej stronie lewej nogi. Natomiast lewa ręka jest uniesiona wysoko do sufitu.

Taka pozycja sprawia, że krew zaczyna szybciej krążyć w żyłach. Organizm się dotlenia i oczyszcza, otrzymując zastrzyk witalności. Do tego otwiera się klatka piersiowa. Nogi wzmacniają i rozciągają. Ty uczysz się zaś łapać równowagę. Weź głęboki oddech i poczuj, jak nowa energia dociera do każdej komórki twojego ciała. 

 

Wskazówka: Jeśli nie dosięgasz dłonią do podłoża, możesz oprzeć ją na klocku. Jeśli natomiast trudno Ci utrzymać równowagę, spróbuj wykonać pozycję trójkąta. Również działa energetyzująco. 

 

Joga energetyczna – przygotuj się na zastrzyk witalności!

 

Energetyczne asany i ich sekwencje pomagają przetrwać czas wiosennego przesilenia. Później pozwalają zaś czerpać jeszcze więcej pozytywnej energii i dobrego humoru ze słonecznej aury. By móc je praktykować w pełni wygodnie, bezpiecznie i dokładnie, wybierz antypoślizgową matę do jogi dynamicznej, np. z wysokiej jakości PVC, poliuretanu lub korka. Wykonane z tych materiałów pomoce, takie jak Sayoga Cork Mat, Liforme Love Mat czy Manduka Pro, z jednej strony dają stabilne ugruntowanie dłoniom i stopom w pozycjach statycznych. Z drugiej zapewniają płynność przy dynamicznych przejściach. Z takim jogowym wyposażeniem zyskasz jeszcze więcej pewności siebie i motywacji do ćwiczeń. To jak, gotowy/a na wiosenne przebudzenie z jogą? 

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel