Darmowa dostawa od 100,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Poznaj jogę spiralną!

2018-10-02
W świecie jogi co chwilę zaskakują nas jakieś nowinki. Joga nago, beer yoga z butelką piwa, a nawet… goat yoga gdzie podczas zajęć wśród uczestników biegają małe kózki. Zachęcam jednak do bliższego zapoznania się z jedną z tajemniczo brzmiących nazw: spiral dynamic joga.

Joga spiralna to metoda stworzona przez brazylijską byłą nauczycielkę ashtanga jogi, Betę Lisboa. Po wielu latach wiernej praktyki ashtangi, Beta poczuła, że brakuje jej lekkości i delikatności. Aby przywrócić swojemu kręgosłupowi gibkość, a ruchom wdzięk, postanowiła spróbować gyrokinezy – modnej w USA metody, stworzonej w latach sześćdziesiątych przez kontuzjowanego tancerza baletowego, szukającego sposobu na powrót do formy. Gyrokineza powstała z połączenia tańca, pływania, tai chi i jogi, a jej głównym założeniem były ruchy koliste stawów oraz płynne wygięcia kręgosłupa „arch&curl” – podobne do „kocich grzbietów” powtarzanych w różnych pozycjach.

Beta zauważyła, że powtarzanie „łuków i zgięć” można zaadaptować do pozycji jogi i pomóc sobie w ten sposób wejść z większą łatwością zarówno w skłony, jak i skręty, zaś wygięcia do tyłu dzięki temu ruchowi stają się nie tylko efektywniejsze, ale również bezpieczniejsze. Włączenie tego jednego prostego elementu do praktyki hatha jogi przenosi ją na zupełnie nowy poziom. A połączenie gyrokinezy z płynną vinyasą to strzał w dziesiątkę! Beta wzbogaciła tę mieszankę swoją wiedzą o powięziach i urozmaiciła ją elementami 5-elementowego qi kungu. I tak powstała dynamic spiral joga – łącząca w sobie wszystko co najlepsze w qi kungu i gyrokinezie, oparta o wieloletnią praktykę astanga jogi.

Jaka to joga?

Jest to metoda dynamiczna, a jednak wciąż delikatna i bardzo kobieca – uzupełnieniem spiral dynamic proponowanym przez Betę jest bowiem powięziowa joga yin – delikatna, receptywna praktyka z elementami uwalniania mięśniowo-powięziowego oparta na systemie meridianów i poprawiająca przepływ qi (energii życiowej) w ciele.

Co takiego daje nam dynamic spiral, czego nie możemy doświadczyć nigdzie indziej? Przede wszystkim uelastycznia kręgosłup jak żadna inna metoda. Porusza głównie odcinkiem piersiowym, jednocześnie chroniąc lędźwia. Jeśli więc wydaje ci się, że wygięcia w tył nie są dla ciebie z powodu bólów w dolnej części pleców – może czas spróbować ruchu „arch&curl” poprzedzonego „spiralną” rozgrzewką stawów i zacząć wchodzić z asany z wdziękiem baletowej tancerki. Kręgosłup nie jest jednak jedynym, który zyska większą elastyczność i zakres ruchów – również inne stawy skorzystają dzięki kulistym ruchom.

Kolejnym ważnym elementem dynamic spiral jest aktywna praca stóp, co pomaga dobrze się ugruntować i zrównoważyć czakrę podstawy. Wszystko to wykonywane jest płynnie z oddechem – jak to w ashtanga vinyasie, która była dla Bety inspiracją. Praktyka dynamic spiral jogi jest bardzo kobieca, miękka – nie oznacza to jednak, że zarezerwowana jest wyłącznie dla kobiet. Mężczyźni również docenią jej delikatne, płynne ruchy i subtelną pracę z ciałem, która pozwala lepiej je poznać. Zapraszam zatem na matę do wypróbowania jogi spiralnej.

Tekst: Monika Młynarczyk
Pokaż więcej wpisów z Październik 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel