Darmowa dostawa od 100,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Joga twarzy – poradnik dla początkujących!

2022-02-18

Joga twarzy – poradnik dla początkujących

Podczas gdy popularne odmiany jogi niewiele uwagi poświęcają mięśniom twarzy, joga twarzy skupia się na nich w 100%. To technika ćwiczeń, mająca na celu wzmocnienie mięśni, poprawę cery i spowolnienie skutków starzenia się. Dowiedz się, jak praktykować, by cieszyć się promiennym, młodym wyglądem przez dłuższy czas.

Czym jest joga twarzy?

 

Czy wiesz, że na twarzy i szyi znajduje się ponad 50 mięśni, które wraz z upływem czasu i działaniem grawitacji ulegają zwiotczeniu? Tego naturalnego procesu nie da się uniknąć. Można jednak skutecznie go spowolnić, w dodatku bez ingerencji skalpela i stosowania drogich kosmetyków. Rozwiązaniem jest joga twarzy – japońska metoda polegająca na odpowiednim napinaniu i rozluźnianiu konkretnych mięśni.

Została stworzona przez Fumiko Takatsu i czerpie z technik rozpowszechnionych od lat w krajach dalekowschodnich: Indiach, Chinach, Japonii. Opiera się na holistycznym podejściu do zdrowia. Dlatego poza pracą z mięśniami skupia się również na oddechu, prawidłowej postawie ciała i odżywczej diecie. Jeśli chcesz wesprzeć te działania również innymi sposobami na piękny, zdrowy wygląd, poszukaj inspiracji w książce Ajurweda a uroda – jak być pięknym.

Pasek Sayoga Carrying Strap Roses

 

Jak wykonywać jogę twarzy?

 

Podstawą metody Face Yoga są systematyczne ćwiczenia, które możesz wykonywać samodzielnie w domowym zaciszu, bez względu na to, w jakim jesteś wieku. Zaleca się, by poświęcać im od 5 do 10 minut dwa razy dziennie (najlepiej rano i wieczorem). Pojedyncze ćwiczenia warto jednak powtarzać w różnych momentach dnia bez specjalnych przygotowań, np. siedząc przy biurku.

Nie musisz być joginką, by ćwiczyć jogę twarzy. Jej połączenie z jogą ciała okaże się jednak jeszcze efektywniejsze. Jeśli więc praktykujesz, wykorzystaj w codziennych sesjach pozytywny wpływ niektórych asan na mięśnie twarzy. Zanim mata do jogi zostanie rozłożona, zaplanuj wykonanie np. stania na głowie, mostka albo pozycji drzewa. W wygięciach rozluźnisz i ujędrnisz szyję. W pozycjach odwróconych pobudzisz napływ krwi do twarzy. Podczas statycznych i balansowych asan skupisz się natomiast na mięśniach wokół oczu i rozluźnieniu. Okaże się to doskonałym uzupełnieniem praktyki jogi twarzy. Jak zacząć z nią przygodę?

Zafu z podwójnym pokrowcem - kolor bordowy

Szeroka dostępność wideotutoriali, kursów online i podręczników pozwala dzisiaj efektywnie ćwiczyć w domu. Warto na początku z nich skorzystać, zwłaszcza jeśli nie masz możliwości wzięcia udziału w stacjonarnych sesjach z nauczycielem. Usiądź wtedy przed lustrem w pozycji siedzącej, aby kontrolować poprawność wykonywanych ćwiczeń. Zadbaj o spokój i wygodną, wyprostowaną postawę.

W jodze twarzy klasyczne akcesoria do jogi nie będą Ci potrzebne. Jeśli jednak Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia, możesz wykonać krążenia ramion albo wejść na kilka oddechów w pozycję krowiej mordki, wykorzystując jako wsparcie pasek do jogi. Dla większej wygody w siadzie skrzyżnym warto usiąść na poduszce do medytacji (polecamy np. zafu), kocu, klocku albo podłożyć kostki do jogi pod kolana. Możesz też ćwiczyć na zwykłym krześle. A gdy już nabierzesz wprawy w ćwiczeniach, będziesz mógł praktykować w dowolnym miejscu, również w pozycji leżącej.

Pasek do jogi fioletowy 250 cm x 3 cm

Przed rozpoczęciem ćwiczeń, twarz należy oczyścić tonikiem i wmasować w nią odrobinę kremu naturalnego. Wszystko gotowe? Joga twarzy zaczyna się od ogólnej rozgrzewki mięśni. Następnie ćwiczenia skupiają się na konkretnych partiach twarzy (czole, okolicach oczu, policzkach, żuchwie, szyi). Cała sesja kończy się zaś relaksacją.

Oto kilka niewymagających ćwiczeń. Każde z nich staraj się powtarzać 2-3 razy przez 10 s. Zaczynamy!

  1. Wypełnij policzki powietrzem, mocno napinając mięśnie. Następnie przenoś powietrze z jednego policzka do drugiego lub tylko delikatnie oklepuj policzki palcami. Po zakończonym ćwiczeniu wypuść powietrze tak, jak nadmuchuje się balonik.
  2. Oprzyj podbródek na wierzchniej stronie dłoni i delikatnie naciskaj. Wykonuj to ćwiczenie, szczególnie jeśli chcesz, by joga twarzy pomogła Ci zlikwidować podwójny podbródek.
  3. Obejmij dłońmi kości policzkowe, skronie i przestrzeń między brwiami a linią włosów. Delikatnie pociągnij skórę czoła do góry. Łokcie możesz pozostawić uniesione w powietrzu lub oprzeć je na biurku.
  4. Ułóż dłonie, imitując lornetkę. Palce wskazujące połóż na linii brwi, a kciuki na wysokości skrzydełek nosa. Dociśnij. Następnie, nie marszcząc czoła, możliwie szeroko otwieraj oczy.
  5. Uśmiechnij się szeroko, a następnie połóż palce wskazujące na zewnętrznych kącikach oczu. Napręż mięśnie pod powiekami.

Po zakończonych ćwiczeniach jogi twarzy warto dodatkowo wykonać automasaż, wykorzystując do tego roller z kamieniami naturalnymi. Możesz też poświęcić kilka minut na relaksację w leżeniu – załóż opaskę na oczy, a za podkładkę niech posłuży Ci mata do akupresury.

Poduszka do medytacji Yogi Moon - berry

Jakie są korzyści z praktykowania jogi twarzy?

 

Jeśli face yoga stanie się Twoim stałym nawykiem, możliwe że pierwsze efekty zobaczysz już po 2-4 tygodniach. Na jakie rezultaty możesz liczyć?

Praca z mięśniami zwiększa ich objętość i napięcie, a to bezpośrednio przekłada się na poprawę wyglądu. W efekcie regularnych ćwiczeń procesy starzeniowe zwalniają tempo. Jeśli natomiast ich skutki już są widoczne – joga twarzy do pewnego stopnia może je odwrócić. Dlatego praktykuj systematycznie i obserwuj, jak z czasem poprawia się owal twarzy, wygładzają zmarszczki, zmniejszają worki pod oczami, unoszą brwi, opadające powieki i kąciki ust. Ćwiczenia zwiększają też ogólną elastyczność skóry, stymulują krążenie krwi i niwelują oznaki zmęczenia. Twarz jest zrelaksowana, dotleniona, wypoczęta, pełna energii i witalności. Wraz z tymi zmianami najprawdopodobniej wzrośnie również Twoja samoocena, pojawi się większa akceptacja dla wyglądu i poprawi samopoczucie.

Kadzidło Morning Star - róża

Jak widzisz, ćwiczenia skupiają się na wielu obszarach i dają zróżnicowane efekty. Odpowiednio je dobierając, uzyskasz zamierzony rezultat w określonych rejonach twarzy. Popularnością cieszy się na przykład joga twarzy na zmarszczki i drugi podbródek. Równie dobrze możesz jednak potraktować praktykę czysto relaksacyjnie, skupiając się na rozluźnieniu napiętych mięśni. Wtedy warto dodatkowo zapalić do ćwiczeń kadzidełka zapachowe, tworząc odprężającą oprawę.

Joga twarzy to naturalna metoda upiększająca, nad którą masz pełną kontrolę, a jej efekt zależy tylko od Ciebie. Spróbuj i obserwuj, jak zmieniasz się…naturalnie.

Pokaż więcej wpisów z Luty 2022

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel