Joga na zatoki – co trzeba o niej wiedzieć?

2021-05-19
Joga na zatoki – co trzeba o niej wiedzieć?

Joga na zatoki – co trzeba o niej wiedzieć?

Joga na zatoki obejmuje znane od tysiącleci techniki służące wzmacnianiu odporności, zwalczaniu problemów z zatokami i zapobieganiu nawrotom choroby. I choć apogeum zachorowań przypada zwykle na okres wiosennego i jesiennego przesilenia, to profilaktycznie warto ją praktykować przez cały rok. Co trzeba o niej wiedzieć?

 

Jogowa terapia zatok polega przede wszystkim na wykonywaniu wybranych asan, ale też innych metod oczyszczających i relaksacyjnych. Jedynym czego potrzebujesz do jej praktykowania, jest mata do jogi oraz kilka dodatkowych akcesoriów.

 

Jak działa joga na zatoki?

 

Praktyka jogi w przypadku ostrych objawów zapalenia zatok nie jest co prawda wskazana. Odgrywa jednak nieocenioną rolę w zapobieganiu chorobie. Przede wszystkim regularne ćwiczenia wzmacniają układ odpornościowy. Gdy jest silny i funkcjonuje prawidłowo, skutecznie broni się przed infekcjami, które mogą doprowadzić do rozwinięcia się zapalenia zatok.

 

Najważniejszymi składowymi systemu immunologicznego są układy: krwionośny, limfatyczny, trawienny i nerwowy. Joga na zatoki skupia się więc na udrożnieniu krwiobiegu i wsparciu swobodnego przepływu limfy w organizmie. Taki efekt pozwalają osiągnąć przede wszystkim pozycje odwrócone. Wykorzystują siłę grawitacji, dzięki której leukocyty odpowiedzialne za walkę z bakteriami i wirusami szybciej docierają do wszystkich komórek ciała. Zwiększa się też krążenie limfy, która wychwytuje drobnoustroje i dostarcza je do węzłów chłonnych w celu oczyszczenia. Wreszcie regularna praktyka asan odwróconych sprawia, że udrażniają się drogi oddechowe, a cały organizm jest lepiej dotleniony.

 

A to jeszcze nie wszystko, bo joga wspomaga również procesy trawienne, ułatwiając wchłanianie składników odżywczych i detoksykację organizmu. Ponadto wzmacnia układ nerwowy, co przekłada się na zwiększenie odporności. Gdy nasze ciało i umysł czują się spokojne i zrelaksowane, stajemy się mniej podatni na infekcje i skuteczniej walczymy z chorobą.

 

Joga na zatoki, czyli asany na odporność i zdrowe drogi oddechowe

 

Jeśli chcesz więc zadbać o zdrowie zatok, włącz do regularnej praktyki pozycje odwrócone. Pozycja świecy, stanie na głowie, rękach, barkach lub przedramionach są zbawienne w profilaktyce zatok. Oczyszczają je, wzmacniają płuca i łagodzą nerwy. Ich wykonanie może być jednak wyzwaniem, szczególnie dla osób początkujących. Dlatego warto wykorzystać do pomocy akcesoria do jogi (np. krzesło albo piankę do świecy). Pamiętaj też, aby nie wykonywać asan odwróconych w czasie ostrego przebiegu choroby, gdyż mogą one zaostrzyć stan zapalny.

 

Profilaktyczna praktyka jogi na zatoki i odporność obejmuje również inne pozycje, w których serce znajduje się powyżej głowy: wygięcia i skłony do przodu. Taki układ ciała pomaga limfie dotrzeć do układu oddechowego. Dodatkowo wygięcia do tyłu otwierają klatkę piersiową, zwiększają pojemność płuc i wzmacniają układ nerwowy. Stymulują też pracę grasicy – gruczołu odpowiedzialnego za odporność. Do codziennych ćwiczeń na wzmocnienie systemu immunologicznego warto włączyć więc takie asany, jak: wielbłąd, mostek, pozycja budowania mostu i ryby, pies z głową w dół czy skłon do przodu.

 

Joga na zatoki – ulga w chorobie

 

A gdy pojawią się problemy z zatokami? Jeśli przebieg choroby nie jest ostry i nie towarzyszy mu gorączka, nie ma przeciwwskazań do praktykowania. Wręcz przeciwnie – ćwiczenia stworzą w ciele przestrzeń do walki z infekcją. Dla wzmocnienia ich efektu możesz rozpylić w pomieszczeniu eukaliptusowy olejek eteryczny – jest niezastąpiony w dolegliwościach z zatokami.

 

W czasie choroby szczególnie sprawdzają się łagodne asany relaksujące. Lekkie wygięcia w leżeniu na brzuchu (np. w pozycji krokodyla czy świerszcza) ułatwiają oddychanie. Pozycja dziecka i skłony do przodu w siadzie zmniejszają ból głowy. Pozycje psa z głową w dół oraz krowy i kota odtykają i oczyszczają zatoki (tej pierwszej nie powinno się jednak wykonywać w przypadku bólu zatok). Praktykę jogi na zatoki warto zakończyć w savasanie. Asana ta pomaga się wyciszyć i umożliwia swobodny przepływ limfy po całym ciele. Dodatkowo możesz zastosować opaskę relaksującą na oczy – przyniesie ulgę w bólu głowy.

 

Jala neti – jogowy sposób na zatkane zatoki

 

Nie tylko asany pozwalają skutecznie walczyć z infekcją. Z pomocą przychodzi również technika o nazwie Jala Neti. To najstarsza metoda oczyszczania zatok wywodząca się z Ajurwedy. Polega na płukaniu zatok roztworem soli za pomocą przyrządu w kształcie konewki o nazwie neti pot. Taki gotowy roztwór izotoniczny o stężeniu 0,9% można kupić w aptece lub przygotować samemu. W tym celu dwie płaskie łyżeczki soli dokładnie rozpuść w litrze czystej wody. Następnie podgrzej całość do temperatury, która nie podrażni zatok.

 

Oczyszczanie zatok metodą Jala Neti jest nieodłączną częścią jogi na zatoki. Możesz je przeprowadzić na trzy sposoby:

 

  1. Przygotuj litr roztworu izotonicznego. Pochyl głowę na prawą stronę i wlej wodę do lewej dziurki od nosa. Woda wypłynie drugą dziurką. Po zużyciu połowy roztworu zmień strony. Na zakończenie delikatnie wydmuchaj nos.
  2. Przygotuj 2 litry roztworu izotonicznego. Pierwszy litr wykorzystaj, oczyszczając zatoki metodą pierwszą. W drugiej turze, gdy woda będzie przepływać między nozdrzami, wciągaj ją nosem. Gdy jej duża ilość zbierze się w ustach – wypluj. Po zużyciu całego roztworu dokładnie osusz nos. Metoda jest skuteczniejsza w leczeniu zapalenia zatok.
  3. Przygotuj litr wody z solą. Nabierz wodę w usta i wysmarkaj ją nosem. To propozycja dla doświadczonych praktyków Jala Neti.

 

Ajurwedyjska technika dokładnie usuwa bakterie i śluz z zatok, nawilża śluzówki i przynosi natychmiastową ulgę w oddychaniu. Możesz ją zastosować zarówno w przypadku stanu zapalnego, jak i prewencyjnie, aby uniknąć zachorowania.

 

Joga na zatoki i ajurweda na pomoc chorym zatokom

 

Jala Neti to niejedyny ajurwedyjski sposób na oczyszczanie zatok. Podobny rezultat w profilaktyce zatok daje Nasya. Polega ona na wkropleniu lub wmasowaniu 3-5 kropel oleju sezamowego lub ziołowego do każdej dziurki nosowej. Wiele osób potwierdza również zbawienny wpływ ssania oleju na zatoki. Dla uzyskania leczniczego efektu należy codziennie przez ok. 15-20 minut płukać usta 1-2 łyżkami oleju słonecznikowego.

 

Nie można przy tym zapominać o zdrowej diecie jogicznej, która wspiera odporność. Ziołowa herbata z dodatkiem imbiru, goździków i cynamonu pomoże oczyścić górne drogi oddechowe. Ograniczanie produktów śluzotwórczych (chleba, białego ryżu, cukru, mięsa, ziemniaków, mleka) zapobiegnie tworzeniu się i zaleganiu śluzu w zatokach. Świeże owoce, warzywa i produkty niskoprzetworzone dostarczą natomiast dawkę witamin i składników odżywczych, które wzmocnią organizm.

 

Tak oto joga na zatoki wspierana ajurwedą staje się najlepszym sprzymierzeńcem w walce o zdrowe zatoki. Stosuj jej techniki regularnie i zapomnij o dokuczliwej chorobie.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel