Poradnik jogowy (FAQ)

  1. Jakie mają zastosowanie poszczególne akcesoria do jogi?
  2. Czym kierować się przy wyborze maty?
  3. Jak czyścić i konserwować swoją matę?
  4. Jakie są rodzaje klocków i czym się od siebie różnią?
  5. Jaki wałek do jogi powinniśmy wybrać?
  6. Do czego służą maty zabuton i poduszki zafu?
  7. Kupiłam/em matę Manduka z serii PRO i ślizgam się podczas ćwiczeń. Czy to normalne? Co mogę z tym zrobić?
  8. Czy maty Manduka z serii eKO mają specyficzny zapach tak jak inne kauczukowe maty?
  9. Jak użyć bonu upominkowego? 

 


1. Jakie mają zastosowanie poszczególne akcesoria do jogi?

Jednym z podstawowych pytań, jakie zadaje sobie wielu ludzi w związku z jogą, jest: do czego właściwie są mi potrzebne te wszystkie akcesoria? Nie wystarczą chęci i kawałek podłogi? Oba wspomniane elementy są niezwykle ważne, lecz do praktyki jogi niestety niewystarczające. Przynajmniej w wypadku, gdy chcemy podejść do asan odpowiedzialnie, ćwiczyć w sposób prawidłowy i osiągać pożądane efekty, jednocześnie nie narażając się na kontuzje. Istnieje bardzo wiele akcesoriów do jogi, lecz na potrzeby tego poradnika, opiszemy tylko te najbardziej podstawowe.

a. Maty - podstawowe narzędzia joginów. Zapewniają stabilne podłoże do wykonywania asan, pełnią funkcje antypoślizgowe (szczególnie ważne w przypadku asan stojących, które są wykonywane na stopach) oraz amortyzujące - odciążają punkty podparcia asan zapobiegając ich nadmiernej eksloatacji. Maty wyznaczają także nasze miejsce do ćwiczeń, co nabiera szczególnej wagi w przypadku praktyki grupowej. 

b. Klocki i pianki - akcesoria pozwalające dostosować określone pozycje do predyspozycji poszczególnych osób oraz do wymagań konkretnej asany bądź jej wariantu. Klocki są szczególnie przydatne przy dostosowywaniu pozycji stojących (np. trójkąta) do indywidualnych potrzeb ćwiczącego. Pianki, w zależności od wielkości mogą pomagać przy skrętach (np. Marichyasanie III) czy w sarvangasanie (świecy).

c. Wałki i bolstery - pomagają dobrze ułożyć nasze ciało, głównie w pozycjach leżących i siedzących. Służą również, podobnie jak klocki i pianki, do indywidualizacji wielu asan, np. supta virasany, w której wałek/wałki podkładamy dla większości osób pod kręgosłup, dzięki czemu osiągamy odpowiednią intensywność ćwiczenia.

d. Paski - specjalnie przystosowane taśmy (zazwyczaj bawełniane) pomagające w wielu asanach, szczególnie tych rozciągających, np. Supta padangusthasana I, czyli rozciąganie nóg w leżeniu na plecach.

e. Krzesła - w jodze używa się specjalnie dostosowane krzesła - z ramą, ale bez oparcia. Są one szczególnie przydatne przy pozycjach wyprostnych, np. Viparata Dandasanie 

f. Koce i ręczniki - służą przede wszystkim amortyzacji naszych stawów podczas wykonywania asan. W trakcie ćwiczeń jogi często opieramy ciężar ciała na kolanach, łokciach i innych wrażliwych strukturach naszego ciała. Zachodzi wtedy konieczność podłożenia koca bądź ręcznika pod nasze punkty podparcia. Ręczniki służą dodatkowo absorpcji potu, a specjalne modele są w stanie zastąpić maty w niektórych warunkach, np. na trawie.

2. Czym kierować się przy wyborze maty?

Istnieje bardzo wiele różnych rodzajów mat. Różnią się one między sobą wieloma parametrami - długością, szerokością, grubością, materiałem, właściwościami antypoślizgowymi, wytrzymałością, wyglądem i oczywiście ceną. Dlatego wybór idealnej dla nas maty nie jest wcale tak łatwy, jakby mogło się wydawać.

a. długość - maty dostępne w sprzedaży mają długość od 172 cm do 216 cm. Najbardziej popularną długością jest 180cm. Główną zasadą, którą powinniśmy się kierować przy wyborze maty, jest to, że mata powinna mieć przynajmniej tyle długości, ile mamy wzrostu.

b. szerokość - standardową szerokością jest 60cm, co wystarcza dla większości osób. Jednakże osoby szerokie w ramionach czy w biodrach lub praktykujący jogę dynamiczną, powinny wybrać maty szersze. W sprzedaży dostępne są maty o szerokości 66cm i 80cm.

c. grubość - bardzo ważny parametr. Grubości maty wahają się od 2mm do 6mm. Grube maty (5-6mm) są zazwyczaj bardziej stabilne i lepiej amortyzują wszelkie obciążenia, dlatego są wskazane przy zaawansowanej praktyce oraz jodze dynamicznej. Z drugiej strony są jednak o wiele cięższe i nie nadają się do częstego transportu. Do zwykłej praktyki najlepiej sprawdzają się maty o grubości 3-4 mm. Jeżeli chcemy zabrać swoją praktykę w podróż najlepiej sprawdzą się maty 2-3 mm. 

d. materiał - maty wykonywane są z wielu różnych materiałów. Najbardziej popularne to te wykonane z polichlorku winylu (PVC) oraz z naturalnego kauczuku. Wybór materiału to bardzo subiektywna kwestia. Warto sprawdzić, który odpowiada nam najbardziej poprzez dotyk. Najistotniejsza przy wyborze materiału jest jednak pewność, że jego produkcja nie przyczynia się do niszczenia środowiska naturalnego. Kupując w naszym sklepie mają Państwo tą gwarancję.

e. właściwości antypoślizgowe - najważniejsza funkcja mat. Maty, które nie zapewniają stabilnego wykonywania asan poprzez eliminację poślizgu, nie powinny być w ogóle brane pod uwagę, dlatego w Yoga Bazar udostępniamy tylko sprawdzone w praktyce w maty. Im lepsze właściwości antypoślizgowe tym lepsza mata.

f. wytrzymałość  - to cecha, która wpływa na to, ile mata będzie nam służyła. Są maty, które po kilku miesiącach użytkowania trzeba wymienić. Z drugiej strony są takie, które mają dożywotnią gwarancję, np. seria PRO firmy Manduka. Jeżeli praktykujemy jogę intensywnie, powinniśmy mieć ten parametr na względzie.

g. wygląd - bardzo indywidualna sprawa. Sprowadza się zazwyczaj do wyboru odpowiadającego nam koloru, który dobrze nas nastroi do praktyki.

h. cena - zazwyczaj czynnik, który decyduje o wyborze. Jednak zalecamy patrzeć długoterminowo przy zakupie maty. Przy tanich matach istnieje konieczność ich częstej wymiany, dlatego w perspektywie kilku lat, bardziej opłaca kupić się drogą matę, która będzie nam służyła przez lata, a nie przez kilka miesięcy.

3. Jak czyścić i konserwować swoją matę?

Maty są używane intensywnie podczas każdych zajęć. Nic dziwnego, że ulegają one zabrudzeniu, płynące nie tylko z kurzu i brudu, ale także z naszego potu. Nieczyszczone maty mogą tracić swoje właściwości antypoślizgowe oraz szybciej zużywać się. Ponadto dla własnego komfortu powinniśmy dbać o wykonywanie asan na czystej, zadbanej macie.

Do czyszczenia mat polecamy specjalne środki firmy Manduka: MatRenew i MatRestore. Zapewniają one nie tylko czystość maty, ale także jej odpowiednią konserwację, dodatkowo bardzo przyjemny zapach.

Oczywiście istnieją także inne możliwości. Czasem wystarczy przetrzeć matę namoczoną ścierką, Można wypłukać matę pod prysznicem oraz namoczyć w wannie. Ważne, żeby po skończonym myciu wywiesić matę do wyschnięcia. Nie polecamy prania mat w pralce. Jednakże niektóre modele mat o mniejszej grubości można czyścić w ten sposób. Nie należy wtedy odwirowywać, ani suszyć w pralce. Niezależnie od metody, zalecamy stosowanie wyłącznie lekkich detergentów, np. mydła.

Przed rozpoczęciem korzystania z nowej maty zalecamy jej dokładne wyczyszczenie. Pomoże to usunąć osady poprzemysłowe, pozbyć się intensywnego zapachu, jaki wydzielają często nowe maty oraz nadać macie prawidłowych właściwości antypoślizgowych.

4. Jakie są rodzaje klocków i czym się od siebie różnią?

W jodze używa się różnego rodzaju klocków. Także w naszej ofercie znajdują się klocki: piankowe, korkowe, drewniane (sosnowe, bukowe i dębowe).

a. klocki piankowe - są najlżejsze. Nadają się idealnie do transportu oraz do asan, w których służą za punkty podparcia

b. klocki korkowe - są cięższe od piankowych, ale lżejsze od drewnianych. Bardzo lubiane przez ćwiczących.

c. klocki drewniane - najczęściej wykorzystywane klocki do ćwiczeń jogi. Robione są z różnego rodzaju drewna, Te z sosny są mniej masywne od swoich odpowiedników z buku i dębu, przy czym dębowe są najcięższe. Klocki dębowe mają najciemniejszą powierzchnię.

5. Jaki wałek do jogi powinniśmy wybrać?

W ofercie naszego sklepu znaleźć można 3 rodzaje wałków. Wałek o długości 70cm i średnicy 20cm, bolster o długości 70cm, szerokości 23cm i wysokości 10cm oraz miniwałkiem o długości 35cm i średnicy 14cm.

Tak naprawdę najlepiej mieć pod ręką wszystkie 3 rodzaje wałków. Każdy z nich służy do dostosowywania pozycji do indywidualnych możliwości ćwiczącego. Czasami lepiej użyć bolstera, czasami zwykłego wałka. W wielu sytuacjach poszczególne wałki uzupełniają się. Np. w supta virasanie można zastosować bolster i dodatkowo na nim miniwałek, żeby dodatkowo podnieść ułożenie kręgosłupa względem ziemi.

Kierując się naszym doświadczeniem stwierdzamy też, że wybór odpowiedniego wałka to także kwestia przyzwyczajenia wyniesionego ze szkoły jogi, w której praktykujemy.

6. Do czego służą maty zabuton i poduszki zafu?

Prawidłowa siedząca pozycja medytacyjna (lub pozycja do siedzących ćwiczeń oddechowych) wymaga odpowiednio ułożonego kręgosłupa lędźwiowego i piersiowego, pasa barkowego oraz prawidłowego ustawienia miednicy, od której de facto wszystko się zaczyna. Dodatkowo w trakcie medytacji powinniśmy rozluźnić nasze ciało zamiast walczyć o prawidłowe jego ustawienie. Poduszka zafu służy jako pomoc dla osób, które nie potrafią bezwysiłkowo przyjąć prawidłowej pozycji bez podwyższenia punktu oparcia miednicy w stosunku do stóp. Mata zabuton pomaga natomiast chronić kości stóp i podudzia przed wgniataniem ich w twardą podłogę oraz pozwala stworzyć swoje własne prywatne miejsce do meytacji, które będzie dla nas komfortowe. Dla osób z otwartymi biodrami i silnym kręgosłupem mata zabuton może całkowicie wystarczyć. 

7. Kupiłam/em matę Manduka z serii PRO i ślizgam się podczas ćwiczeń. Czy to normalne? Co mogę z tym zrobić?

Maty Manduka są znane ze swoich świetnych właściwości antypoślizgowych. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku serii PRO, musi najpierw nastąpić starcie się cienkiej warstwy powierzchni maty. Dlatego pełnię swoich możliwości maty PRO pokazują dopiero po kilku tygodniach ćwiczeń.

Przy niektórych pozycjach takich jak na przykład pies z głową w dół nawet po kilku tygodniach może się wciąż pojawiać minimalny poślizg. W takich asanach należy zdecydowanie bardziej uważać na technikę wykonywania ćwiczenia. W przypadku psa z głową w dół kluczowymi elementami jest dociśnięcie aktywnych dłoni, praca barków oraz przeniesienie środka ciężkości delikatnie w stronę stóp. Z czasem jednak i ten poślizg znika. Należy pamiętać, że najważniejszą cechą mat PRO jest to, że im dłużej na nich ćwiczymy, tym ich właściwości antypoślizgowe stają się lepsze. Delikatny poślizg bywa bardzo przydatny w różnych pozycjach np. podczas wykonywania pługu pozwala na regulację ustawienia głowy i szyi. Podczas praktyki jogi dynamicznej delikatny poślizg umożliwia płynność ruchu przy zmianie pozycji.

8. Czy maty Manduka z serii eKO mają specyficzny zapach tak jak inne kauczukowe maty?

Jedną z właściwości naturalnego kauczuku jest charakterystyczny zapach. Maty z serii eKO zostały jednak tak zaprojektowane, aby zapach ten z czasem zanikał. Możemy oczekiwać, że po 2-3 tygodniach zapach zniknie. Może się to stać jeszcze wcześniej jeśli będziemy przez ten czas trzymać matę rozwiniętą. Aby jeszcze bardziej przyspieszyć ten proces zalecamy przemycie maty roztworem organicznego octu jabłkowego i wody (stosunek 50/50) lub użycie środka czyszczącego Manduka Mat Restore (na bazie octu). Warto pamiętać, że zapach mat eKO to naturalny zapach kauczuku, a nie efekt użycia szkodliwych chemikaliów w procesie produkcji maty.

9. Jak użyć bonu upominkowego?

Aby użyć bonu towarego wybierz formę płatności bonem towarowym podczas składania zamówienia i wklej kod bonu do paska poniżej. Jeżeli kwota bonu nie pokryje całości zamówienia należy dopłacić brakującą kwotę wybierając jedną z powyższych form zapłaty (może być to także kolejny bon towarowy). Taka opcja pojawi się w oknie wyświetlanym po złożeniu zamówienia. Jeśli okno to zostanie zamknięte, zawsze można do niego powrócić poprzez link w wiadomości e-mail z potwierdzeniem złożenia zamówienia. Jeżeli kwota bonu przewyższy wartość zamówienia różnica nie podlega zwrotowi.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel